Inbound, SEO & Rock'n'Roll
Blog Marketingowy
WordPress to obecnie jeden z najbardziej popularnych darmowych systemów CMS na świecie. Jest prosty w instalacji i obsłudze, posiada wiele rozszerzeń, a jego ogromna popularność sprawia, że nawet w przypadku pojawienia się problemów z łatwością znajdziemy wsparcie na forach lub w mediach społecznościowych. Jednak ogrom możliwości konfiguracyjnych WordPressa sprawia, że początkujący webmasterzy mogą pogubić się w krokach, które należy wykonać tuż po instalacji skryptu strony na serwerze.
W tym artykule postaram się przybliżyć Wam co zrobić, aby strona którą stawiacie na tej platformie spełniała podstawowe wymogi funkcjonalne oraz była dobrze przygotowana do optymalizacji pod kątem SEO. Nie jest to żadna oficjalna wykładnia (coś takiego pewnie nie istnieje), a jedynie propozycja poparta dziesiątkami instalacji i konfiguracji tej platformy na różnych serwerach.
Uwaga: W artykule tym nie znajdziesz opisu samej instalacji skryptu WordPress na serwerze. Jeżeli szukasz takiego opsu, zajrzyj do oficjalnej dokumentacji WordPressa znajdującej się pod tym linkiem.
Pierwszą rzeczą, którą z reguły robię tuż po instalacji i konfiguracji konta administratora jest wybór odpowiedniego szablonu. W sieci dostępnych jest wiele miejsc gdzie można takie szablony znaleźć (np. oficjalny katalog WordPress). Przy ich wyborze należy brać jednak pod uwagę wiele czynników:
Gdy już wybierzesz odpowiedni szablon WordPress, musisz go zainstalować. Zwykle jednak na tym nie kończy się jego konfiguracja. Wiele szablonów posiada dodatkowe opcje prezentacji treści, z którymi warto zapoznać się jeszcze na etapie oglądania demo strony. Postaraj dowiedzieć się, jak używać dostępnych funkcji, np. sliderów, galerii zdjęć lub też formularzy, aby na późniejszym etapie optymalnie wybrać sposób prezentacji treści na poszczególnych podstronach.
Ten punkt ma duże znaczenie dla SEO uruchamianej witryny. Dlatego zanim przejdziesz do tworzenia podstron przejdź do sekcji Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki i ustaw format adresów, jaki będzie używany przez system CMS. Ważne, aby linki były przyjazne dla użytkowników i odnosiły się do struktury strony. Dobrym pomysłem pod względem SEO będzie zatem wybranie jakiejkolwiek opcji zawierającej nazwę wpisu, a nie format liczbowy. Jeżeli Twój szablon nie był tworzony oryginalnie na polską wersję językową, powinieneś również ustawić polski alias dla kategorii, po to aby linki do nich miały polski format, np.
www.example.com/kategoria/nazwa-kategorii
Uwaga! Gdy ustawisz już format linków na Twojej stronie i znajdzie się ona już w indeksie Google, nie powinieneś zmieniać tych ustawień (przynajmniej bez namysłu), gdyż może to mieć wpływ na pozycje podstron w wynikach wyszukiwania, albo wręcz zaowocować wypadnięciem podstron z indeksu.
Kolejnym krokiem jest ustalenie struktury strony. Jeżeli dobrze przygotowałeś się do stworzenia swojej witryny na tym etapie powinieneś już wiedzieć jakie podstrony i sekcje będzie ona zawierać. Należy teraz utworzyć tą strukturę tworząc poszczególne kategorie wpisów (wraz z opisami) oraz strony (wraz z ich adresami). Gdy utworzysz już te elementy, możesz zabrać się za umieszczeniem ich w nawigacji strony. Ustawienie menu znajdziesz w panelu CMS WordPressa klikając na Wygląd > Menu.
Z pewnością wielu z Was uzna, że ten krok można by wykonać wcześniej, jednak w moim przypadku kolejność nie jest wcale przypadkowa. Gdy używamy szablonu dostosowanego do anglojęzycznej wersji WordPressa, powinniśmy dla porządku pozbyć się śladów tego języka na stronie. Osobiście robię to dopiero, gdy ustawione są już wszystkie opcje dotyczące wyglądu i strukturę strony. Dopiero wtedy widać tak naprawdę gdzie w witrynie brakuje polskich tłumaczeń. Samo spolszczenie nie jest jednak łatwe i wymaga choćby podstawowej znajomości składni PHP. Jest to potrzebne po to, aby zminimalizować ryzyko zniszczenia oryginalnego kodu.
Dla tych z Was którzy czują się na siłach dokonać tych zmian podpowiem, że większość zmian wymagana będzie tak naprawdę wymagana będzie jednym miejscu, tj. w pliku functions.php szablonu. Zdarzyć się jednak może, że część terminologii angielskiej będzie również zahardcodowana w innych plikach szablonu.
Dostęp do plików, które wymagać mogą modyfikacji najłatwiej uzyskać za pośrednictwem samego panelu WordPressa klikając na Wygląd > Edytor (lista plików szablonu znajduje się obok edytora). Lepszym pomysłem jednak będzie użycie klienta FTP (np. FileZilla) w połączeniu z jakiekolwiek edytorem plików PHP/HTML (np. Notepad++).
Wiele kwestii SEO obslużonych jest w WordPressie przez natywne opcje samego CMSa, jednak do pełnej kontroli nad tymi aspektami konieczna jest instalacja odpowiedniej wtyczki i jej konfiguracja. Osobiście polecić mogę dwie z nich, z których jedna odpowiednia będzie dla bardziej doświadczonych w SEO osób, a druga dla tych którzy znają tylko podstawy optymalizacji witryn pod wyniki wyszukiwania w Google.
Po instalacji wtyczki SEO, konieczna jest jej konfiguracja. Jest to jednak temat tak, duży że wymagał będzie osobnego wpisu 🙂
Wybór innych wtyczek do Twojej witryny podyktowany będzie konkretnymi potrzebami, jednak warto rozważyć instalację takich dodatków jak:
Instalując dodatki pamiętać jednak należy, że nie powinniśmy dodawać ich bez końca. Każda instalacja wtyczki rozszerza kod strony i może mieć wpływ na jej szybkość ładowania. Dodatkowo, wtyczki należy regularnie aktualizować i pilnować kompatybilności z wersją używanego WordPressa. Gdy nie instalujemy aktualizacji, wzrasta ryzyko zhackowania strony.
Ostatnim krokiem konfiguracyjnym w moim przypadku jest z reguły dodanie kodu śledzenia Google Analytics. Można to zrobić edytując kod pliku header.php w edytorze lub instalując jedną z wtyczek do tego przeznaczonych. Ja osobiście wolę to robić ręcznie, aby nie dodawać zbędnych dodatków do strony.
Jak widać konfiguracja nowej strony WordPress to dość rozbudowany proces. Z pewnością wiele z tych kroków nie jest koniecznych do tego, aby strona działała poprawnie, jednak na pewno są one zalecane, szczególnie, gdy chcemy aby nasza witryna była przyjazna użytkownikowi i wyszukiwarkom.
Artykuł był pomocny? Podaj dalej!