Inbound, SEO & Rock'n'Roll
Blog Marketingowy

Biznes w sieci: jaką wybrać strategię marketingową na początek?

10/05/2016

Początki biznesu w sieci bywają trudne. Wbrew niektórym oczekiwaniom i pomimo tego, co wywnioskować można analizując spektakularne historie sukcesu zagranicznych marek, sam fakt, że dana marka pojawiła się w sieci nie jest jeszcze gwarantem jej sukcesu. Podobnie jak w realu, tak samo w Internecie (a może przede wszystkim tu?) za sukcesem marketingowym prawie zawsze stoi przemyślana strategia marketingowa, mozolne dążenie do celu i ciężka praca, której nikt za nas nie wykona.

Na co powinien w takim razie uwagę startuper podejmujący decyzję o rozpoczęciu działalności w Internecie? W jakie działania marketingowe powinna taka osoba zainwestować czas i pieniądze, aby zbudować solidne fundamenty pod swoją internetową działalność i zyskać lojalnych klientów na długie lata?

Zacznij od produktu

To może zabrzmieć trywialnie, ale zanim w ogóle zaczniemy podejmować jakiekolwiek działania marketingowe w kanale online, powinniśmy być pewni, że nasz produkt lub usługi są na to gotowe. Na co zda się nasza ciężka marketingowa praca, jeżeli klienci po pierwszej weryfikacji tego, co mamy im do zaoferowania przypną na nam łatę – w najlepszym razie – drugoligowca? Klienci dobrze wiedzą czego im trzeba, a w swoich ocenach bywają okrutni. Raz przyznanej opinii nie pozbędziemy się tak łatwo, a Internet pamięta wpadki na długie lata.

Zacznij zatem od produktu. Promując niedopracowane pomysły nie osiągniesz sukcesu w sieci.

Czy znasz swojego klienta?

Nie zbudujesz skutecznej komunikacji klientem, jeżeli nie będziesz wiedzieć kto nim tak naprawdę jest. Nie jest tu mowa o zwykłym wymienieniu jego cech po przecinku. Skuteczny marketer zna swojego odbiorcę na wskroś. Dobrym, choć z pewnością nie jedynym sposobem poznania komu tak naprawdę będziemy sprzedawać nasze produkty jest określenie tzw. person, czyli fikcyjnych osób odpowiadających cechami naszemu typowemu odbiorcy. Próbując „wejść w buty” swojego klienta lepiej zrozumiesz jego potrzeby i łatwiej Ci będzie dotrzeć do niego ze swoim produktem. Przydatne w tym może być również stworzenie tzw. mapy empatii, która w sposób uporządkowany dostarczy Ci cennych informacji o Twoim typowym odbiorcy.

Zatem, czy na pewno wykonałeś(aś) pracę domową i znasz już swojego klienta?

Twórz content / pokaż, że jesteś ekspertem

Współczesny marketing internetowy to nie tylko kolorowe banery i płatne linki na znanych portalach. Podstawą każdej dobrej strategii w kanale online jest content, czyli wartościowa treść którą Twoja marka może zaoferować potencjalnemu klientowi. Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? Świetnie. Pokaż to klientowi dzieląc się z nim wiedzą na firmowym blogu i w mediach społecznościowych. Nie masz firmowego bloga? Załóż go. Pomyśl co mogłoby być interesujące dla odbiorców i zacznij pisać. Wartościowa treść to inwestycja w czas, która prędzej czy później musi się opłacić.

Social media: Buduj relację i amplifikuj treści

Media społecznościowe to z reguły druga rzecz za jaką chcemy się zabrać zaraz po stworzeniu oferty i strony internetowej. I słusznie. Facebook, Twitter, Instagram oraz inne podobne portale to miejsca gdzie przebywają nasi klienci. Komunikując do nich w tych portalach musimy jednak pamiętać o podstawowej cesze social media – ich podstawowym celem jest budowa i utrzymanie relacji, a nie sprzedaż. O wiele więcej zyskasz zatem jako marka na Facebooku czy Twitterze, gdy zrezygnujesz w postach z bezpośredniej nawoływania do zakupu sprzedawanych przez Ciebie produktów, a zamiast tego spróbujesz wejść w żywy dialog ze swoim klientem. Budowanie długotrwałej relacji z odbiorcą to podwaliny do stabilnego biznesu opartego o lojalnych i przyjaźnie nastawionych klientów.

Social media to także świetne miejsce by podzielić się treścią z firmowego bloga. Stworzyłeś dobry artykuł na blogu? Zatweetuj to i daj znać fanom na Facebooku. Nawet najlepsza treść jest nic niewarta, gdy nikt o niej się nie dowie.

SEO, SEM, PPC i inne skróty

Niezależnie od wszystkiego innego, jako osoba prowadząca biznes w sieci musisz mieć ugruntowane podstawy z zakresu marketingu w wyszukiwarkach. Zainwestuj czas by poznać podstawy SEO i specyfikę reklam Google AdWords. Dowiedz się, jak mierzyć ruch na stronie i które dane w Google Analytics są kluczowe dla określenia efektowności prowadzonych przez Ciebie działań. Nawet jeżeli zlecasz zadania z zakresu marketingu w wyszukiwarkach profesjonalistom, znajomość podstaw SEM pozwoli Ci lepiej kontrolować ich działania i oceniać zwrot inwestycji. Być może pozwoli Ci to również uniknąć nieuczciwych firm, które swoimi złymi metodami z zakresu SEO mogłyby tylko zaszkodzić Twojemu biznesowi.

Nic na skróty

Ostatnią rzeczą, o której warto pamiętać to fakt, że tylko mozolna praca i konsekwencja w działaniu zapewnić Ci mogą stabilną pozycję na rynku. Jeżeli pragniesz szybko sprowadzić klientów na stronę, z pewnością nie będzie błędem jeżeli w początkowej fazie oprzesz się na reklamie AdWords, Facebook Ads lub innych płatnych kanałach. Jednak tylko działając wielokanałowo i nie zaniechując ciężkiej pracy u podstaw zbudujesz solidne fundamenty pod to by firma mogła na stałe zagościć w internetowej rzeczywistości.


Artykuł był pomocny? Podaj dalej!

        

Subskrybuj nas: